Toyota GR Yaris zaprezentowana na Tokyo Auto Salon 2020 to drugi globalny model GR Toyoty po GR Suprze. Samochód ma trzycylindrowy, turbodoładowany silnik o mocy 261 KM, wyjątkowy napęd na cztery koła GR-FOUR, lekką konstrukcję nadwozia, która gwarantuje korzystny stosunek mocy do masy i specjalnie zaprojektowane zawieszenie, by dać kierowcy niesamowitą radość z jazdy. Auto zostanie wprowadzone na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie stanowiło bazę dla kolejnej wersji rajdowego Yarisa WRC.
- - GR Yaris wywodzi się z rajdowej rywalizacji i był rozwijany we współpracy z Tommi Mäkinen Racing;
- - Drugi globalny model z linii GR i homologacyjna baza dla kolejnej wersji Yarisa WRC;
- - Nowy trzycylindrowy, turbodoładowany silnik 1,6 generuje 261 KM (192 kW) mocy;
- - Unikalny projekt lekkiego i aerodynamicznego nadwozia; stosunek mocy do masy 4,9 kg/KM;
- - Nowy, lekki napęd na wszystkie koła GR-FOUR zapewnia najlepsze prowadzenie.
„Jednym z ważnych zobowiązań TOYOTA GAZOO Racing jest wykorzystanie motorsportu do udoskonalenia swojego know-how i rozwijania umiejętności pracowników, by móc produkować sportowe samochody najwyższej klasy. Nowa GR Supra została stworzona na bazie doświadczeń z wyścigów, zaś do opracowania GR Yarisa wykorzystaliśmy wiedzę i umiejętności zdobyte podczas startów w rajdach – a na to czekało wielu naszych fanów” – powiedział Shigeki Tomoyama, prezydent GAZOO Racing, podczas prezentacji GR Yarisa na Salonie Samochodowym w Tokio.
GR Yaris to prawdziwie sportowy samochód, zrodzony z mistrzowskich doświadczeń Toyoty w WRC. Technologia i design z motorsportu zostały przeniesione do samochodu drogowego zgodnie z filozofią TOYOTA GAZOO Racing, by tworzyć coraz lepsze samochody, które dają niesamowitą radość z jazdy.
GR Yaris to całkowicie odrębny projekt od Yarisa i czerpie pełnymi garściami z doświadczeń i wiedzy inżynierów TOYOTA GAZOO Racing oraz Tommi Mäkinen Racing, partnera Toyoty w WRC. Samochód posłuży też za homologacyjną bazę dla kolejnego Yarisa WRC, ale ma już teraz wszystkie cechy, by jego właściciele mogli odnosić sukcesy w lokalnych rajdach.
Każdy aspekt samochodu został dopracowany pod kątem osiągów: całkiem nowa platforma i silnik, nowe zawieszenie, lekka konstrukcja oraz stylistyka, a także nowy stały napęd na cztery koła GR-FOUR. Z wysoką mocą i niską masą auto ma wszystko, by odnieść sukces w sportowej rywalizacji, a jako super hot hatch dostarczyć niesamowitych osiągów na drodze.
Samochód zostanie wprowadzony na rynek w drugiej połowie 2020 roku i będzie drugim globalnym modelem GR Toyoty po GR Suprze.
Nawiązanie do złotej ery
Nowy GR Yaris jest pierwszym sportowym samochodem Toyoty z napędem na cztery koła i pierwszym modelem homologacyjnym do WRC od zakończenia produkcji Celiki GT-FOUR w 1999 roku.
W tzw. złotej erze rajdów, czyli pod koniec lat 80. i w latach 90., Toyota Celica GT-FOUR przyczyniła się do największych rajdowych sukcesów Toyoty. Auto odniosło 30 zwycięstw w rundach WRC, zdobyło cztery mistrzowskie tytuły w klasyfikacji kierowców oraz jeden w klasyfikacji producentów. W nawiązaniu do swojego świetnego poprzednika oraz zastosowania napędu na cztery koła, GR Yaris na tylnej klapie ma logo GR-FOUR.
GR Yaris posłuży też za bazę homologacyjną dla nowej odsłony Yarisa WRC dla zespołu TOYOTA GAZOO Racing World Rally Team, który od powrotu do rajdowej rywalizacji w 2017 roku zdobył już dla Toyoty tytuł mistrzowski w klasyfikacji producentów w 2018 roku oraz mistrzostwo świata kierowców wywalczone przez Otta Tänaka w 2019 roku.
Priorytety rozwojowe
Udoskonalenie aerodynamiki, korzystny rozkład mas i niska masa auta – to trzy kluczowe aspekty pozwalające uzyskać najlepsze osiągi i prowadzenie. To na tych obszarach skupił się zespół projektantów i inżynierów z TOYOTA GAZOO Racing WRT oraz z zespołu Tommi Mäkinen Racing.
Niższa linia dachu zmniejszyła opory powietrza, a umieszczenie silnika 1,6 turbo nieco bliżej środka pojazdu oraz akumulatora w bagażniku pomogło osiągnąć korzystniejszy balans podwozia. Dzięki temu auto prowadzi się lepiej, jest stabilne i błyskawicznie reaguje na to, co kierowca chce zrobić.
Imponujący stosunek mocy do masy osiągnięto poprzez zastosowanie włókien węglowych i aluminium do produkcji trzydrzwiowego nadwozia. Nowa platforma pozwoliła wprowadzić szerszy rozstaw kół tylnych oraz zawieszenie z podwójnymi wahaczami. Specjalnie opracowane wzmocnienia bocznych elementów pozwalają wykorzystać pełny potencjał zawieszenia.
By zadbać o przeniesienie wizji inżynierów do auta i mieć pewność, że samochód daje radość z prowadzenia, podczas całego procesu projektowego GR Yaris był testowany przez profesjonalnych kierowców rajdowych i wyścigowych.
Unikalny design
GR Yaris to nowa pozycja na szczycie gamy modelowej nowego Yarisa, ale jego stylistyka jest unikalna za sprawą trzydrzwiowego nadwozia oraz obniżonej o 91 mm linii dachu, która tworzy sylwetkę coupe. Drzwi bez ramek potęgują to wrażenie. Przedni grill oraz spojler wyrażają prawdziwy charakter GR, a szerszy tył i muskularne skrzydła dobrze współgrają z 18-calowymi felgami aluminiowymi.
Całkiem nowy silnik 1,6 turbo
Pod maskę GR Yarisa trafiła zupełnie nowa jednostka napędowa. Trzycylindrowy turbodoładowany silnik czerpie z doświadczeń w motorsporcie, by generować maksymalne osiągi, wykorzystując system chłodzenia tłoków, zawory wylotowe o większej średnicy i obrobiony maszynowo układ dolotowy. Jednostka o pojemności 1618 cm³ generuje moc maksymalną 261 KM (192 kW) oraz 360 Nm momentu obrotowego.
Kompaktowy i lekki 12-zaworowy silnik DOHC wspierany jest przez turbosprężarkę oraz połączony został z sześciobiegową manualną skrzynią biegów, która jest przystosowana do pracy z wysokim momentem obrotowym.
Stosunek mocy do masy
Przyspieszenie od 0 do 100 km/h w mniej niż 5,5 sekundy oraz ograniczona elektronicznie prędkość maksymalna do 230 km/h – takie osiągi GR Yarisa udało się uzyskać dzięki osiągnięciu korzystnego stosunku mocy do masy. Karoseria samochodu składa się przede wszystkim z lekkich materiałów, w tym nowych, a dach zbudowany jest z nowego polimeru z włókna węglowego. Aluminium wykorzystano na masce, drzwiach i tylnej klapie. W wyniku tego GR Yaris ma moc hot hatcha z segmentu C, ale masę samochodu z segmentu B (1 280 kg) i rewelacyjny stosunek mocy do masy wynoszący 4,9 kg/KM.
GR-FOUR: nowy napęd na cztery koła
Nowy napęd na cztery koła GR-FOUR został zaprojektowany tak, by jak najefektywniej przekazywać moc na każde koło, a do tego jest lekki i prosty w konstrukcji. To kolejny element zapewniający wysokie osiągi GR Yarisa.
Za rozdział momentu napędowego pomiędzy przednią i tylnią osią odpowiada bardzo szybkie sprzęgło. Jako opcja w Pakiecie Circuit występują dwa mechanizmy różnicowe o ograniczonym poślizgu Torsen, które rozdzielają moc między lewą i prawą stronę, żeby dać naturalną i bezpośrednią kontrolę nad autem.
Nowatorski system wykorzystuje różne przełożenia biegów dla przedniej i tylnej osi, a to pozwala na rozłożenie napędu pomiędzy przednią i tylną osią w proporcjach nawet od 100:0 (pełny napęd na przód) do 0:100 (pełny napęd na tył). Ta elastyczność daje przewagę nad innymi systemami AWD. Co więcej, napęd GR-FOUR ma niższą masę.
W trakcie jazdy kierowca może dostosować pracę napędu na cztery koła do swoich preferencji lub sytuacji na drodze, wybierając jeden z trzech trybów jazdy. W standardowym trybie 60 procent mocy przekazywane jest na koła przednie, a 40 procent na tylne. W trybie Sport większy moment napędowy kierowany jest na tył (30:70), żeby zapewnić radość z jazdy na torze czy krętych drogach, a w trybie Track bazowym ustawieniem jest 50:50, by zapewnić doskonałe prowadzenie na odcinkach specjalnych czy torze. W każdym z trybów rozkład momentu napędowego będzie automatycznie dostosowywany do reakcji kierowcy, zachowania auta oraz warunków na drodze czy torze.
Dedykowana platforma i zawieszenie
Specjalnie dla GR Yarisa stworzoną nową platformę, która jest połączeniem debiutującej w nowej generacji Yarisa platformy GA-B z przodu oraz platformy GA-C (znanej np. z nowej Corolli) z tyłu. Pozwoliło to na zaprojektowanie nowego zawieszenia oraz zamontowanie napędu GR-FOUR, a także przyczyniło się do wspaniałej stabilności i prowadzenia auta.
Podczas gdy standardowy Yaris ma z tyłu belkę skrętną, GR Yaris wykorzystuje system podwójnych wahaczy, w którym każdy element zoptymalizowano pod kątem osiągów. Z przodu zamontowano kolumny MacPhersona.
Wyczynowy układ hamulcowy
System hamulcowy składa się z nacinanych tarcz o średnicy 356 mm z czterotłoczkowymi zaciskami z przodu, które zostały zaprojektowane by radzić sobie podczas wymagającej jazdy z wysokimi prędkościami na torze czy odcinkach specjalnych oraz z pracą w wysokich temperaturach.
Pakiet Circuit
GR Yaris może zostać wyposażony dodatkowy Pakiet Circuit. W jego skład wchodzą mechanizm różnicowy Torsen na obu osiach, sportowo zestrojone zawieszenie oraz felgi z kutego aluminium z oponami Michelin Pilot Sport 4s w rozmiarze 225/40R18.
Nowe centrum produkcyjne GR w Motomachi
By sprostać wyzwaniom, jakie stawia wyczynowy GR Yaris, Toyota w swojej fabryce w Motomachi wybudowała nowy obiekt przeznaczony do produkcji samochodów sportowych z linii GR. W tej samej fabryce produkowany był legendarny model Lexus LFA. Zamiast tradycyjnej taśmy, zaprojektowano wielosekcyjną przestrzeń montażową, skomunikowaną dzięki zautomatyzowanym pojazdom.
Produkcja każdego auta wymaga wielu manualnych procesów, za które w Toyocie odpowiada wykwalifikowany zespół. Projekt fabryki oraz talent pracowników pozwala wyjątkowo precyzyjny montaż. Taki poziom sztywności nadwozi trudno osiągnąć na standardowych liniach produkcyjnych.
Dzięki tym procesom produkcji obiekty przeznaczone dla linii GR są w stanie wytwarzać wiele typów niskoseryjnych modeli, bez ograniczania produktywności.