Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
18 lutego 2025

Światowa premiera 3. generacji wodorowych ogniw paliwowych Toyoty

Targi H2 & FC EXPO w Tokio

Podczas tegorocznych targów H2 & FC EXPO w Tokio Toyota zaprezentowała 3. generację wodorowych ogniw paliwowych. Bardziej wydajny i niezawodny system będzie wykorzystywany w samochodach osobowych, dostawczych i ciężarowych, w transporcie kolejowym i morskim, a także w stacjonarnych generatorach prądu.

Toyota jest jednym z największych promotorów technologii wodorowych w motoryzacji i producentem aut osobowych na ogniwa paliwowe. Pierwszy model marki zasilanymi wodorowymi ogniwami paliwowymi (FCEV) – Mirai – zadebiutował w 2014 roku. Do tej pory sprzedano 28 tys. egzemplarzy tego auta.

Toyota stale rozszerza potencjał modułów wodorowych wykorzystywanych w samochodach na inne zastosowania. Od 2019 roku kompaktowe moduły ogniw paliwowych trafiły do ponad 100 klientów na całym świecie i są wykorzystywane w samochodach ciężarowych, autobusach, w kolejnictwie czy jako stacjonarne generatory prądu.

Chcąc przyspieszyć wdrażanie rozwiązań wodorowych w gospodarce, inżynierowie Toyoty opracowali 3. generację ogniw paliwowych. Po raz pierwszy nowe rozwiązanie zostało pokazane podczas targów H2 & FC EXPO w Tokio. Na stoisku Toyoty można było też zobaczyć m.in. przenośne kartridże wodorowe i stosy elektrolizerów.

Większa wydajność i niezawodność

Najnowsza, 3. generacja wodorowych ogniw paliwowych Toyoty została zaprojektowana z wykorzystaniem doświadczeń i opinii użytkowników systemów poprzedniej generacji. Nowy system ogniw paliwowych ma sprostać wysokim wymaganiom sektora transportowego pod kątem trwałości. Prognozowana niezawodność jest dwukrotnie lepsza niż w obecnym systemie.

3. generacja ogniw paliwowych będzie także bardziej oszczędna, co przełoży się na o 20% większy zasięg.

Szerokie spektrum zastosowań

Wodorowe ogniwa paliwowe Toyoty 3. generacji będą miały wszechstronne zastosowanie. Będą wykorzystywane m.in. w samochodach osobowych, gwarantując duży zasięg na jednym tankowaniu. W samochodach ciężarowych nowy system będzie miał dużą moc, a niezawodność ma się równać z silnikami Diesla. Za sprawą swojej kompaktowej konstrukcji ogniwa będzie można zamontować w całej gamie samochodów użytkowych. Nowy system ogniw paliwowych Toyoty będzie mógł być wykorzystywany w stacjonarnych generatorach prądu, na kolei i w transporcie morskim.

3. generacja wodorowych ogniw paliwowych trafi na rynki w Japonii, Europie, Ameryce Północnej i Chinach po 2026 roku.