Przejdź do głównej zawartości (Press Enter)
29 stycznia 2025

Toyota, Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE stworzą nowoczesną infrastrukturę do tankowania wodoru w Europie

Toyota Motor Europe nawiązała współpracę z firmami Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE w celu opracowania systemów tankowania wodoru nowej generacji przy wsparciu finansowym ze środków Unii Europejskiej. Dzięki innowacyjnej technologii Twin Mid Flow proces tankowania stanie się szybszy i ekonomiczniejszy, a uzupełnienie wodoru w 40-tonowej ciężarówce wystarczające na przejechanie 900 kilometrów ma zająć zaledwie 12 minut.

Toyota Motor Europe połączyła siły z Hydrogen Refueling Solutions oraz ENGIE, inicjując wspólny projekt RHeaDHy*. Ten finansowany przez Unię Europejską program skupia się na zrewolucjonizowaniu sposobu tankowania wodoru. Partnerzy zamierzają stworzyć nowoczesną, wydajną i przystępną cenowo sieć stacji wodorowych na terenie całej Europy. Głównym celem tej współpracy jest zaprojektowanie i wdrożenie kompleksowej infrastruktury, która przyspieszy rozwój transportu opartego na wodorze.

Tankowanie wodoru na 900 km w 12 minut

Kluczowym wyzwaniem w rozwoju transportu wodorowego jest stworzenie efektywnego systemu tankowania dla różnych kategorii pojazdów użytkowych. Przełomowa technologia Twin Mid Flow wprowadza innowacyjne rozwiązanie w postaci podwójnej dyszy o zwiększonym przepływie, która znacznie skraca czas dystrybucji paliwa. Dzięki temu kierowcy lżejszych pojazdów dostawczych zatankują w zaledwie 5 minut, podczas gdy większe ciężarówki uzupełnią zbiorniki w czasie do 10 minut.

Szczegółowe testy wykazały imponującą skuteczność tego rozwiązania – tankowanie 40-tonowego pojazdu ciężarowego do poziomu umożliwiającego pokonanie 600 km zajmuje tylko 8 minut. Wydłużając proces o kolejne 4 minuty, można zwiększyć zasięg aż do 900 kilometrów.

Niższe koszty instalacji infrastruktury do tankowania

Redukcja kosztów budowy stacji wodorowych ma kluczowe znaczenie dla realizacji ambitnych planów Unii Europejskiej. Zgodnie z rozporządzeniem w sprawie infrastruktury paliw alternatywnych (AFIR) do końca dekady w głównej sieci transportowej TEN-T stacje tankowania wodoru mają być dostępne co 200 kilometrów.

W ramach tej inicjatywy każdy z partnerów ma określone zadania. Toyota zapewni specjalistyczne stanowisko testowe oraz ciężarówkę wykorzystującą technologię Twin Mid Flow, natomiast firmy Hydrogen Refueling Solutions i ENGIE skoncentrują się na stworzeniu kompatybilnej stacji tankowania. Testy całego systemu w ramach projektu RHeaDHy zaplanowano na ostatni kwartał 2025 roku.

Wiceprezydent Toyota Motor Europe ds. badań i rozwoju Thiebault Paquet z entuzjazmem wypowiada się na temat wspólnego projektu: „Żeby przyczynić się do rozwoju ekosystemu wodorowego, Toyota współpracuje z partnerami biznesowymi, którzy pracują nad innowacyjnym zastosowaniem naszych zestawów zaawansowanych ogniw paliwowych na jak najszerszą skalę. Rozwój technologii Twin Mid Flow to kolejny krok na drodze do upowszechnienia technologii wodorowych. Cieszymy się, że jesteśmy częścią tego partnerstwa”.

W podobnym tonie wypowiada się Hassen Rachedi, prezes i założyciel Hydrogen Refueling Solutions: „To strategiczne partnerstwo z Toyota Motor Europe oraz ENGIE to decydujący krok w rozwoju infrastruktury do tankowania wodoru. Łącząc nasze doświadczenie przyspieszymy budowę stacji tankowania wodoru w Europie i na świecie, skrócimy czas tankowania oraz sprawimy, że same stacje będą bardziej przystępne i ekonomiczne. Wspólnie tworzymy fundament na przyszłość, w której wodór odegra główną rolę w dekarbonizacji światowego transportu”.

Wtóruje im szef programu badań nad wodorową mobilnością w ENGIE Lab CRIGEN Quentin Nouvolet, który powiedział: „Jako koordynator projektu oraz centrum badawcze z wiedzą i doświadczeniem w testach i standardach tankowania, ENGIE jest dumne, że łączy siły z Toyota Motor Europe oraz HFS wykorzystując projekt RHeaDHy. Dzięki rozwijaniu rozwiązań tankowania o wysokim przepływie, partnerstwo to wzmacnia ekosystem wodorowy i przyspiesza przejście na czystszą energię. Wspólnie wyznaczamy nowe standardy zrównoważonej mobilności i wzmacniamy rolę wodoru w dekarbonizacji transportu na dużą skalę”.

* Projekt RHeaDHy otrzymał wsparcie finansowe w ramach grantu nr 101101443 przyznanego przez Wspólne Przedsięwzięcie na rzecz Czystego Wodoru i jest częścią szerszej inicjatywy badawczo-rozwojowej Unii Europejskiej Horyzont Europa wspierającej rozwój nauki i innowacji.
** Dystrybutory wodoru widoczne na fotografiach nie są tożsame z innowacyjnym rozwiązaniem, które Hydrogen Refueling Solutions opracuje na potrzeby projektu RHeaDHy.